mandag 9. august 2010

Fremgangsmåte og doily no.3

Nå skal jeg forklare hvordan jeg går frem for å lage mine doily'ser.
Den jeg nå skal lage vil bli doily no.3

Trinn 1 og 2:

















Det aller første jeg gjør, er å velge ut ark som jeg vil bruke til min doily.
Når jeg har funnet arkene jeg vil bruke, pleier jeg som oftest å sverte alle kanter.
Ofte bruker jeg mønstersaks også, for å få forskjellige former og mønster på de.
Deretter limer jeg arkene fast opp på hverandre, slik som på bilde.

Trinn 3:














Det neste jeg så gjør er å velger meg ut en rund gjenstand som jeg kan bruke som mal, når jeg skal tegne opp hvor stor sirkel jeg vil ha. Jeg har valgt å bruke ett lokk(her etter kalt flaskelokk) som er til en av flaskene til lillegutt :) Mange bruker punchere, eller spellbinders, men i og med at jeg ikke eier det, så må man bruke fantasien litt. Men for meg fungerer det helt toppers :D















Så plasserer jeg flaskelokket der jeg vil på arket, og tegner rundt med blyant, eller tusj, det du måtte ha for hånd. Vanligvis ville jeg tegnet rundingen på baksiden av arken, men fordi jeg skulle ha med teksten fant jeg ut at det ville være lettest å tegne på fremsiden denne gangen.

Trinn 4:

















Når du har fått tegnet av malen, så er det bare til å sitte i gang og klippe eller skjære eller stanse ut.

Trinn 5:
















Nå skal rundingen din se slik ut. Mine rundinger måler ca 6 cm i diameter, dette fordi de skal passe innpå ett bakgrunnsark som måler ca 3,5x3,5". Men dette kommer vi tilbake til.

















Når du har klippet ut rundingen din, kan du veldig om du vil ha noe under den som en slags ramme.
Jeg valgte denne gangen en gjennomsiktig blomst til ramme.

Trinn 6:

















Så er det bare til å finne frem masse pynt av all slags, og begynne å pynte doily'en din.
Denne gangen valgte jeg minipompoms, flithjerte, og knapper som basispynt.
Lot teksten være synlig, i og med at den skal være en del av pynten.

Trinn 7:



Så tar jeg jeg på den pynten jeg har lyst at skal være synlig.
I dette tilfelle en thickers M og en utstanset sommerfugl.

Trinn 8:  Ferdig





Tilslutt velger du ut ett mønsterark eller en kartong bit som skal være bakgrunnen til doily'en din.
Jeg har brukt bakgrunnsark som måler 3,5 x 3,5".
Og så var doily no.3 ferdig-

Verre var det ikke :)
Easy peasy :)
Håper du har lært noe, og jeg vil gjerne se dine doily's.
Så du er velkommen til å ligge igjen link i kommentarfeltet.

Ha en flott kveld.






1 kommentar:

You might also like:

Related Posts with Thumbnails